1,2 eller kanske även fler?

När man startar upp en blogg kan man göra det på olika sätt. Antingen att blogga själv, kanske startar man bloggen tillsammans med en vän, eller eventuellt med flera vänner.
Detta är något som det nu pratas mycket om i bloggvärlden, hur ska man göra? Vad är egentligen bäst, och vem bestämmer det? Den frågan finns det inget rätt eller fel svar på, det beror helt enkelt på hur man är som person och hur man vill att bloggen ska utformas. Kollar man på dom "mest kända" hästbloggarna så är dom antingen själv eller så drivs bloggen av två personer. Ser man istället till dom bloggar som inte handlar om hästar så drivs oftast dom bloggarna av en ensam person. Varför till exempel mode-bloggare oftast är ensamma och väldigt många av dom som är häst-bloggare bloggar två och två är en fråga man kan fundera på, själv har jag inget svar på den.

Jag själv valde att blogga ensam. Det kändes enklast precis när jag skulle börja blogga, men jag skulle nog kunna tänka mig att blogga med någon annan också. Detta är första gången som jag "på allvar" började blogga. Innan har jag skaffat någon/några - men tröttnat redan innan jag fixat iordning header och design.
Varför jag har hållit igång så länge denna gång vet jag inte riktigt, men jag har nog hela tiden tyckt att det faktiskt har varit väldigt roligt. Mellan dom bloggpauser jag har haft har bloggidéer och blogglust funnits.

Jag byter header väldigt ofta och har väldigt svårt att bestämma mig för hur jag vill ha det, tänk om jag då hade bloggat tillsammans med någon. Lite rörigt hade det blivit....


Men tillbaka till ämnet. Självklart finns det både för- och nackdeler med att blogga själv, och självklart finns det även med att göra det tillsammans med en vän eller flera.
Precis i början när man börjar att blogga tror jag att det är lättast att vara själv. Man slipper anpassa sig till en annan person när man ska välja bloggnamn, fixa iordning en header - vem vet, kanske har man helt olika smak när det gäller färg och utséende över huvutaget.
Dom fördelar som finns med att blogga tillsammans med någon, alltså dom nackdelar som finns med att blogga själv, tror jag är att bloggen hålls igång mycket bättre om man är två.
Har då en av bloggarna "bloggtorka" kanske den andre har hur många idéer som helst och då hålls bloggen igång ordentligt ändå. Är man själv i det läget blir bloggen kanske stående i någon/några dagar.

När jag själv läser bloggar tänker jag inte så mycket på om det är en eller två personer som skriver. Det är ju självklart roligt om dom är två och uppdateringen är riktigt, riktigt bra. Men däremot blir bloggen mycket mer personlig om man bloggar ensam. Då är hela bloggen - designen, headern, namnet och inläggen helt utformad av och om en enda person.
Bloggar med tre eller fler personer läser jag faktiskt inte överhuvutaget, jag tycker det blir väldigt rörigt om det är så många som skriver. Det blir svårt att hålla reda på vem som är vem och man får ingen uppfattning om personerna ifråga. Man har fullt upp med att försöka lista ut vem som skrev inlägget.

Alltså finns det både för- och nackdelar med hur många man är på bloggen. Gillar man inte att det bloggar två personer på samma blogg får man väl helt enkelt enbart läsa inläggen av den person man "tycker om".
Jag personligen tycker inte att det spelar någon roll, det är inte något som avgör vilken blogg jag läser. Orka tjafsa om det? Som sagt har jag lite svårt för bloggar med 3 eller fler. Men skriver dom superbra så läser jag bloggen ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0