Betéendet på tävling

Alla märker det, alla ser det, alla upplever det någon gång - iallafall som ryttare.
Någongång ser man en ponny eller en häst som blir både orättvist och illa behandlad. Detta betéende ser man oftast på tävling. Det som är bland det sorgligaste är att den hästen kanske har det ännu värre hemma, när ingen ser? Men det absolut sorgligaste tycker jag är att det oftast inte är någon som vågar säga till. Där känner även jag mig väldigt träffad, egentligen borde man säga till, visa sin ilska mot den som gjort det, tråkigt nog så vågar inte jag det - inte många andra heller.

Självklart förstår jag att man kanske behöver "säga till" hästen, det gör även jag. Men för några räcker det inte med en gång, utan det blir flera, flera gånger efter det. Stannar hästen, eller nä, inte hästen utan - stannar NI ut er på första hindret så kanske ni inte var redo för att tävla överhuvutaget. Kanske mår hästen inte bra, kanske har den ont någonstans. Eller så var det kanske så att det var du som inte red ordentligt - och nu menar jag inte att det saknades sparkar med sporrar och slag med spöt, utan du kanske inte visade hästen hindret ordentligt.
Jag vet inte anledningen till varför det inte har gått bra, men jag vet att ingen häst kliver ut ur transporten och tänker "Hehe... idag ska jag stanna på första hindret bara för att vara dum". Tycker du att det låter rimligt, tror du att hästen kan tänka så?

Jag tycker det är hemskt att se hur hästar blir bestraffade för att dom till exempel stannar en gång. Tänk på hur mycket hästarna ställer upp för oss, dom är inte skapta för att överhuvutaget bli ridna på från början. Ändå accepterar dom det, dom ställer upp på allt knasigt som vi hittar på, dom gör det för att vi ber dom. Vissa häster får ingen belöning för detta utan blir enbart bestraffade, sorgligt!

Med detta vill jag inte dra alla under ett strå eller peka ut någon, jag vill enbart berätta hur jag känner. Vissa, faktiskt majoriteten av dom som tävlar, gör det tillsammans med sin häst på ett sunt sätt. Dom har en kärlek till hästen dom tävlar och man ser att dom arbetar ihop. Detta är roligt att se, speciellt beroende på hur det ibland kan se ut för andra.
Att inte rida snabbast, att inte vinna - men att visa respekt mot hästen genom att rida snällt (man behöver inte rida bäst!) står för mig flera meter över att vinna klassen - men att göra det genom att tvinga hästen. Man ser både och om man åker på tävling, men jag tycker att enbart en av dessa punkter borde förekomma. Det borde inte vara kul att tävla om man inte gör det tillsammans med hästen.
Inlägget är absolut inte riktat mot dessa ryttare, men bilderna passar.
Jag vill enbart ge stort cred till dessa, och många andra. En klapp borde alla hästar få efter avslutad bana.




Kommentarer
Postat av: Mira

Den bruna hästen är grymt vacker! :O

2012-01-28 @ 10:37:13
URL: http://mirasplace.blogg.se/
Postat av: Frida A.

håller med dig.

Det är ju ungefär 99.9% av fallen som det är ryttarens fel eller ryttaren före. Jättemånga rider in hästar fel. Med sporrar som inte kan användas rätt. Då använder dom de till att sparka igång hästen, få sig att röra sig. Hästen blir skänkeldöv och man använder sporrarna hårdare & hårdare. Hästen börjar ju springa snabbare & snabbare och då är hästen helt plötsligt "stark" & den "drar iväg med ryttaren". Pooff, nytt, skarp bett in i munnen - check! Man drar i betten och har ingen känslig hand och hästen blir rädd men stannar eftersom den är upplärd att man ska stanna om drar i munnen. Sen sparkar ryttaren igång hästen igen med sporrar och hästen springer ju och springer snabbare och snabbare TVEKSAMT eftersom hästen får dubbla signaler. SPRING & STANNA. Detta leder ofta till "stoppehästar" och då finns det ryttare som "säger till hästen" = PANG. Stackars häst blir förvirrad & rädd.

Håller med dig i texten. Helt rätt! Fattar inte hur man kan behandla någon så som gör allt för en. Helt fel ju! ;S

2012-01-28 @ 11:02:23
URL: http://fridaandersson.webblogg.se/
Postat av: Agnes - Hästfantast

Sv: Så sant så! Det rosa reflexsetet är nog min favorit, vilken tur att jag har en skimmel som dessutom är ett sto ;) Tack! Kul att höra att du gillar min blogg! :)

2012-01-28 @ 11:03:18
URL: http://hastfantast.blogspot.com
Postat av: Linnnea

Du har så rätt i allt du skriver ! Känner exakt lika dant . Har sett så många hästar i min tid bli illa behandlade och det är fruktansvärt!

2012-01-28 @ 11:58:30
URL: http://fiscales.blogg.se/
Postat av: Madde

Bra skrivet :) håller med dej

2012-01-28 @ 18:30:14
URL: http://maddesalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0