Det går framåt, allt förändras

Någon vecka innan jullovet hade vi en intressant inlämningsuppgift på NO:n.
Vi skulle först välja ut en "uppfinning" som vi idag tyckte var häftig, något som uppkommit under våran tid. Vi skulle efter det göra jämförelser med hur det varit innan och beskriva hur det utvecklats genom åren.
Efter att ha skrivit om vårat val skulle vi sedan fråga en förälder och även en far-morförälder och göra samma jämförelser och beskrivning utav denna uppfinning.
Detta gjorde att jag fick upp ögonen för hur stor skillnaden varit på bara någon generation. Mitt val var trådlöst internet, eftersom jag minns hur det var när man fortfarande inte kunde ringa samtidigt som man använde sig av internet. Bara på några år är skillnaden stor.
Mamma och mormor valde mobiltelefon och tv, saker som jag tycker är helt självklara.


Men, detta är en mer hästinriktad blogg så jag drar paralleller till ridsporten.
När jag för ca 7 år sedan började rida hade jag inte en blekaste om vad "märkesgrejor" var. Det fanns liksom inte i tanken, man tänkte aldrig på vad dom andra ryttarna hade på sig.
Nu är märken något riktigt stort, alla vill ha det - vissa ser även ner på dom som har billigare saker än dom själv. Detta är helt sjukt egentligen och jag skulle aldrig trycka ner någon pågrund av deras utrustning, men tyvärr finns det vissa som tänker annorlunda.
Alla hade i min ridgrupp när jag började jofa-hjälmar och "ickerutvästar". Däremot nu är det ytterst få som använder jofa och rutvästar slårt dom utan ruter med råge.
Det finns nu en massa olika hjälmar, nu kan dom kosta över 5000... hur mycket tror ni att en jofa-hjälm kostade?
Denna skillnad har alltså skett på enbart 6-7 år, hur ser det ut om 10 år till?


Inte bara ryttarens utrustning har förändras, lika stor skillnad är det bland hästarnas utrustning. Till att börja med schabraken, för några år sedan var det enbart vita schabrak som gällde - även på hopptävling. Nu finns det schabrak i alla dess färger på tävlingarna.
Det finns hundratals olika sorters benskydd, träns, luvor och täcken - i alla dess former och färger.
Back on track, Magic Brush.... listan kan göras lång!


Jag är inte säker på att detta är enbart posetivt, på vissa sätt är det säkert det - men på lika många sätt är det negativt. Det är en helt annan press på ryttare, även på ridskolenivå. Många mindre barn på ridskolor har även dom nu dyra hjälmar och västar, absolut inte alla vilket är skönt.
Det blir som en slags tävling, vem har snyggast? vem har dyrast?
Är det verkligen det vi vill att ridsporten ska gå ut på, kopplingen och samspelet mellan häst och ryttare glöms ibland bort bland allt bling-bling.

Med detta vill jag inte klanka ner på någon överhuvutaget!
Jag ser det absolut inte som något fel att rida med märkessaker (inte utan märkessaker heller för den delen, för det gör jag) utan hade jag haft råd hade jag mer än gärna också gjort det. Inte bara utséendet utvecklas utan det gör ju även funktionen.
Det jag vill få fram med detta inlägg är den enorma utveckligen som sker i världen. Med teknik, inom ridsporten - ja överallt. Inom 30 år kanske det finns flygande bilar?, tåg till månen? - ingen vet, utvecklingen flyger fram!

Kommentarer
Postat av: Olavi

Intressanta tankar, som vanligt! Gillar din blogg skarpt :)

2012-01-13 @ 20:46:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0