Fördomar/kommentarer om ridporten

Det finns tusentals fördomar mot ridsporten och alla vi hästmänniskor har väl någon gång fått höra en syrlig kommentar om våran sport?
Den absolut vanligaste fördomen tror jag är att detta är en "tjejsport". Det håller jag absolut inte med om, kolla bara på världseliten. Majoriten av världsstjärnorna är ju faktiskt killar.
Självklart är det så att runt om i Sverige på ridskolorna är det till en väldigt stor del tjejer som huserar. Men hur kommer det sig då att det är lika många om inte fler killar i topp?
En jätte svår fråga som inte jag kan besvara. Men något är det som gör att den absolut mycket större tjejer på ridskolenivå sedan jämnar ut sig och blir likvärdigt.
Jag tycker verkligen att fler killar borde våga hålla på med hästar och ridning.
Stor, stor cred till dom killar som gör det! Lite kul borde det väl ändå va att få vara en av få killar bland massa tjejer? ;)

Att det ska vara en tjejsport tycker jag inte grundas i något vettigt - visst, det är fler tjejer som rider. Men något annat tycker jag verligen inte att detta uttryck ska syfta på.
Ridning är en väldigt tuff och krävande sport. Vi jobbar tillsammans med ett cirka 500 kg tungt flyktdjur - och vi får hästen att vilja arbeta med oss i dom allra flesta fall.
Alltså, tungt och krävande, så egentligen borde det väl inte vara en tjejsport. Eller?

Sedan finns det ju även dom som säger att ridning inte är någon sport överhuvutaget, att alla kan rida. Absolut, det kan jag hålla med om. Alla kan hoppa upp på en häst och åka.
Att sedan lära sig att rida ordentligt och att lära sig att ge hästen rätt signaler vid rätt tillfälle kräver åratal av träning.
Egentligen kan vi ryttare säga samma sak om till exempel fotboll. Alla kan sparka på en boll, exakt alla. Att däremot lära sig att finta och verkligen spela fotboll kräver träning, träning, träning.
Jag har absolut inte något alls emot fotboll utan spelade själv det under många år som liten och jag tycker fortfarande att det kan vara roligt att spela då och då.
Jag vill bara bevisa att ridsport verkligen är en sport, det skulle nog alla dom som fäller dessa kommentarer märka bara dom satte sig på en häst - men oftast är dessa personer även rädd för hästar. Det kanske är därför dom uttalar sig på detta vis, dom är egentligen rädd - men dom vill låtsas vara coola.
Ridsport är en sport, varför skulle det annars heta just ridsport?
Är detta inte en sport, ridsport är så otroligt riskfyllt. Vad som helst kan hända!

slump bild tagen från google.se
Många syrliga kommentarer fälls också alla vi ryttare har väl någon gång hört "Lek inte med maten", eller helt enkelt bara "Haha, Hamburgare!".
När jag var mindre tog jag verkligen åt mig utav dessa kommentarer och jag blev både ledsen och förbannad. Nu bryr jag mig faktiskt inte längre.
Vill dom som uttalar sig så vara, rent ut sagt, fåninga då får dom vara det.
Alltså tror jag att många som kläcker ur sig detta är osäkra, kanske vill dom också börja rida? Eller helt enkelt så är det kanske som jag skrev tidigare, att dom är rädda men inte vill visa det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0