Gymnasieval

Är gymnasievalet något som påverkar resten av ditt liv?
Det tror jag absolut inte att det gör, skulle du ångra ditt val när du blir vuxen går det att läsa till det du vill bli även då. Men många tar ändå detta med gymnasieval på blodigt allvar.
Självklart är det viktigt - men det är inte livsviktigt. Nu när vi kommer tillbaka till skolan efter lovet är det dags för oss att välja och jag är spiksäker på vad jag ska välja.
1. Samhällsvetenskapsprogrammet
2. Ekonomiprogrammet
3. Naturvetenskapsprogrammet
Detta är alltså bara högskoleförberedande program. Jag vet ännu inte vad jag vill jobba med som vuxen och därför känns det dumt att välja ett program som är yrkesförberedande. Jag är även i princip helt säker på att jag vill läsa vidare på högskola efter gymnasiet.

Tanken på hästgymasium har självklart också funnits och det hade absolut varit jätte roligt. Men det känns ändå inte som något för mig. Jag vill inte flytta hur långt som helst - och om jag skulle välja att ridgymnasium skulle jag valt till exempel Höglanda och dit är det ju hur långt som helst.
Som det ser ut så vill jag inte heller jobba med hästar på heltid när jag blir vuxen. Sommarjobb och lite extrajobb nu under gymnasietiden så vill jag absolut jobba med hästar.

Det är verkligen jätte skönt att vara så här pass säker på vad jag ska gå.
Många jag känner har ännu inte bestämt sig och det är väldigt skönt att slippa den panikkänslan! 
min blivande skola.
 
 


Kommentarer
Postat av: Sandar Granlund

åhh så tråkigt att inte jag går kvar när du börjar :(

Jag tror iaf du gjort ett bra val och att det kommer gå bra för dig :)

2012-01-10 @ 18:02:44
URL: http://dkrsryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

:)

2012-01-10 @ 21:19:23
Postat av: Hanna

hoppas du inte kommer in på samhälle :D, för då kommer vi gå på samma ställe ju ;)synd att vi inte får nolla er bara...

2012-01-10 @ 23:34:01
URL: http://dkrsryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0