Skvallerbloggar

Skvallerbloggar är ett väldigt hett ämne inom bloggvärlden.
Nu syftar jag självklart på skvallerbloggarna om ryttare och hästar, finns det andra skvallerbloggar? Dessa bloggar skulle kunna vara något posetivt - om man använde dom på rätt sätt, men jag tror att många av oss hästmänniskor ser det som något negativt.
Självklart tycker många, och jag måste erkänna att även jag har gjort det, att elaka bloggar är väldigt roliga och underhållande att läsa. Men man måste tänka lite längre, tänk om det var dig dom skrev om - hur skulle det kännas? Säkerligen skulle det inte alls kännas bra för mycket som skrivs om på bloggarna är inte sant.
Jag kan självklart inte förstå hur det känns att bli uthängd på en skvallerblogg, men man måste ändå enligt mig tänka sig väldigt noga för innan man skriver något - spelar ingen roll om det är en skvallerblogg eller ej, man kan så lätt såra en människa över internet.

Men hur gör man då för att driva en skvallerblogg på rätt sätt?
Den frågan har nog egentligen inga svar och jag undrar om det verkligen går. Man ska skriva utan att såra, skriva enbart om det som är sant, och man ska inte hänga ut någon och vara taskig. Följer man dessa punkter, då tror jag faktiskt inte att det finns någon som vill läsa bloggen i fråga.

Jag läser några olika skvallerbloggar och man måste verkligen ta allt som skrivs på dom med en nypa salt. Men samtidigt är det ett bra sätt att följa dom stora bloggarna utan att klicka in på varenda en.
Läser jag en blogg som verkligen går över gränsen på ett eller annat sätt tas den bort från favoriter och jag går inte in på den något mer.
Men vart går då denna magiska "gränsen"?
Det är också en fråga som är svår att svara på. Men om någon använder sig av personangrepp och skriver något taskigt som riktas mot en enda person tycker jag man ska sätta stopp. Jag beundrar verkligen alla Sveriges hästbloggare som verkar låta allt rinna av dom så lätt. Jag antar att dom fått väldigt mycket öving tack vare våran - inte alltid så shyssta hästvärld.

Jag vet ändå inte om jag tycker att skvallerbloggar ska försvinna helt, men många av dom har börjat gå över gränsen rejält nu så det kanske vore bäst? För även om man väljer att blogga har man rätt till ett privatliv. Dom "bästa" skvallerbloggarna lyckas ju gräva fram både det ena och det andra.
Sedan är det ju absolut inte säkert att dom gräver fram det, det är så lätt att hitta på. Man kan skriva vad som helst och att förändra bilder är lätt som en plätt.
Som skvallerbloggare är man oftast anonym vilket verkar göra det lättare att vara elak. Jag skulle nog aldrig klara av det, skulle gå runt med dåligt samvete hela dagarna.

Alltså, skvallerbloggar kan vara roligt - upp till en viss nivå. Det är min åsikt.
/Victoria


Kommentarer
Postat av: Isabelle

Kolla den skvallerbloggen, den är faktiskt bra! ;)

2012-01-28 @ 23:14:20
URL: http://pownieskvaller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0