Vad ska en bra blogg innehålla?

Som rubriken lyder, vad ska en blogg innehålla för att få en plats i gruppen bra?
Eller egentligen kanske jag inte syftar på gruppen bra, utan rent av dom fantastiska hästbloggarna. Bloggar som man verkligen måste lägga till i favoriter och fastnade för direkt när man tittade in. 
I min "fantastiska-grupp" finns inte alls många bloggar, men däremot har jag väldigt många bloggar som jag ändå läser i princip varje dag. 


Men tillbaka till ämnet -  hur tycker jag att en bra blogg ska vara? Egentligen är det en väldigt svår fråga att svara på, för det finns ju ändå inga "idealbloggar".
Det absolut viktigaste tycker jag är bra uppdatering! Jag blir alltid så besviken när man går in på bloggen flera gånger om dagen och bara väntar på ett inlägg - men det kommer inget. Tycker inte alls om när det går flera dagar utan något inlägg. Händer det vill jag ha en bra förklaring om jag ska fortsätta läsa bloggen.
Jag vet att jag nu pratar emot mig själv, för jag har haft ett antal bloggpauser. Men jag kämpar för att dom ska bli färre och färre och nu har jag ändå hållt igång ett tag.

Jag tycker heller inte att det enbart ska vara mycket uppdatering, att inläggen är läsvärda är också viktigt. Självklart är det så att kanske inte alla inlägg om dagen är SUPER intressanta, men iallafall något/helst några ska vara riktigt intressanta att läsa.
Det är enligt mig super svårt att komma på något att skriva, dag efter dag, efter dag... jag är väldigt imponerad av alla dom bloggare som hållit på i flera år och fortfarande skriver bra inlägg.

Dom inlägg jag tycker mest om att finna i en blogg är nog åsiktsinlägg.
Det är alltid spännande att få läsa en persons åsikter. En bra blogg tycker jag ska vara personlig - människan i fråga ska våga stå för sina åsikter och vara på det klara med vad hon/han tycker. Bloggar som får besökare tack vare att klanka ner på andra tycker jag absolut inte om, att vara dum på andra ger alltså inte en bra blogg. Det gör enbart att jag aldrig mer går in på den.
Ett bra språk tycker jag också är viktigt. Uppdelade inlägg så inte allt är i en enda gröt och blir väldigt jobbigt att läsa.
För att jag ska läsa en blogg är det för mig också viktigt att "tycka om" personen i fråga. Inte tycka om i den specifika betydelsen utan man ska få ett bra intryck. Det ska kännas som en väldigt seriös person. Det är ännu mer viktigt inom hästbloggarna. Människan ska vara seriöst med sina hästar och sin ridning.

Lite allmänt gillar jag oftast inte bloggar med 3 eller flera personer. Det kan säkert komma något undantag någon gång i framtiden men just nu gör jag inte det.
Jag tycker det blir rörigt och väldigt jobbigt att hålla koll på vem som skrev vad, vem som hade vilken häst, vem som gjorde vad igår... ja, ni förstår. Högst två personer tycker alltså jag.

Den sista (men inte minsta) punkten bilder!
Denna punkt tycker jag är väldigt viktig. Mobilbilder funkar absolut då och då - men för att jag ska fastna för bloggen och fortsätta läsa den så ska det vara bilder fotade med systemkamera allt som oftast.
Bilder är viktigt eftersom man då får mer intryck av både bloggaren och dens häst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0