Valack - Sto

"En hingst ber man, en valack säger man till och ett sto lägger man in en ansökan i tre exemplar" Stämmer detta påstående, är det skillnad mellan sto/valack/hingst?

Självklart förstår jag att en hingst är "annorlunda", men mellan en valack och ett sto alltså. Jag tror inte att "könet" är det enda som gör skillnad - även om det säkert kan bidra en liten del. Jag tror det beror mycket på hur hästen är som individ, hur den blivit behandlad och vilken erfarenhet dom har av människor.
Mina favorithästar har enbart varit ston, fram till att jag nu har börjat rida Casper mycket. Jag har ingen aning om varför, men jag tror att jag hade fastnat för dom även om dom hade varit valacker.
Dessa hästar tycker jag inte har varit speciellt envisa, även om det självklart har dykt upp då och då. Men det kan väl även valacker vara, inte sant? Alla har varit lätta att hantera i stallet och oftast okomplicerade i det mesta, alla hästar har sin egen vilja och kan hitta på något då och då.
Alltså tror jag att skillnaden inte beror på om det är en valack eller sto utan personligheten i sig. Men jag kan nog hålla med om att det oftast är ston som är mer envisa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0