Vart kommer mitt hästintresse ifrån?

Att jag skulle börja rida, att jag skulle bli hästtjej, det fanns det inte en tanke på.
Ingen i min familj, ingen i nästan hela min släkt har eller håller på med hästar, att jag då skulle göra det var inget som var så att säga "planerat". Ofta ser man ju sånt, barn som har föräldrar som rider börjar själva rida i tidig ålder. Så var alltså inte fallet för mig.

Detta med hästar var alltså något som jag själv tog upp, genom att se en söt shettis i en hage... Mina föräldrar, speciellt mamma har därför fått lära sig om något som tidigare varit helt obekant.
Hon har ställt upp och följt med på ridlektioner, haft stalltjänst och våra och mormors bilar har fått gått oberäkniga gånger fram och tillbaka till stallet. Viktigast av allt är att dom betalat alla ridlektioner under åren.
Jag måste säga att jag har sätt detta som något posetivt, att mina föräldrar är helt okunniga. Jag är rädd att jag hade blivit för pressad med hästkunniga föräldrar. Jag skulle nog tröttna väldigt fort på att ha mamma som till exempel min ridlärare. Det skulle aldrig funka, vi skulle bli ovänner med detsamma.

Självklart kan det även vara positvit att ha en hästkunnig förälder/föräldrar. Man kan få hjälp med väldigt mycket saker på hemmaplan och kanske har man även vuxit upp med egen häst.
Även om detta också hade varit roligt är jag väldigt nöjd med hur jag har haft det.

Jag har en historia att berätta för att bevisa min mammas okunnighet.
Det var när jag precis hade börjat rida på ridskola efter att ha ridit Dawida under några år. Jag skulle rida Evita och mamma skulle hjälpa mig att sadla medans jag sprang iväg på toaletten.
När jag kom tillbaka, vad tror ni att mamma hade gjort? Jo, hon hade satt sadeln bak och fram! Som tur var hade hon inte börjat spänna sadelgjoden, Evita hade nog inte varit så glad på att ha den så långt bak....
Evita har även fått varit med om att blivit frisläppt i stallet av mamma. Som tur är så är Evita en väldigt snäll ponny och vände sig bara om i sin spilta, men det gjorde att mamma fick ett väldigt stort problem med att vända tillbaka henne.
Jag tycker att mamma har gjort det väldigt bra och faktiskt lärt sig lite om hästar, för min skull!
söt-evita!



Kommentarer
Postat av: filippa ♥

sv: Ah håller med, fast jag hade inte tackat nej till den ändån. Är allt bra med dig? kram

2012-01-29 @ 11:19:16
URL: http://jffs.blogg.se/
Postat av: Johanna

Superfräcka bilder :D



sv. Hihi aa, fjording/fullblods-korsning :)

2012-01-29 @ 12:28:08
URL: http://jonnnissalmqviist.blogg.se/
Postat av: Madde Andersson

Det är kul med ohästkunniga föräldrar på ett sätt, det är så roligt att lära dem saker inom häst och ridning osv osv :D Min pappa började rida regelbundet på Westernridskola på Gärdet för lite mer än ett år sedan, i samma veva som jag och mamma köpte vår första häst Rico. Mamma är ungefär lika hästkunnig som jag så det blir ofta lite tjafs mellan oss för vi båda tycker att vi vet mest haha :P

2012-01-29 @ 16:33:26
URL: http://ricos.blogg.se/
Postat av: Mamma

Tack vare att du blivit en härlig hästtjej så har jag ju lärt mig och lär mig massor av nya saker! ...å roligt har vi ju också :) Du är en toppen dotter! Massor av kramar Ps. Nu ska vi bara sätta fart på pappas upplärning ;)

2012-01-29 @ 21:13:09
URL: http://evvm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0