Lindholms Casper

Jag tar nu tag i detta om att berätta om ridskolans alla hästar, startar med Casper - den lättaste. 

Ridskolehäst på Delsbo kör- och ridsällskap
Född 2000
Import från Danmark 
Varmblodig ridhäst 
160 cm 

Casper är alltså den häst som jag rider allra mest på ridskolan. Det var faktiskt inte alls längesen jag började rida honom "på riktigt", någon gång i våras red jag honom på lektion för första gången på många år. Sen dess har jag fortsatt rida honom på lektioner och jag trivs super bra med honom. 

Att rida honom är ganska enkelt, om man inte kräver så mycket, då lunkar han på och byter gångart när man ber honom - men inte mycket mer än så. Vill man att han ska göra något mer så får man rida ordentligt, detta tycker jag gör honom till en väldigt bra ridskolehäst. Lugn och trygg med nybörjare och kräver mer av dom med ridvana. Jag tycker att han är lättare att hoppa än att rida dressyr på, det beror nog på att han tycker att det är roligare att hoppa. 

Casper är den häst som jag mitt "höjdhoppsrekord" på, antingen 105 eller 110 cm, jag minns inte riktigt. Tack vare honom har jag fått ett självförtroende i hoppning som jag inte alls hade innan, då jag tyckte att 70 cm var högt. Han är en trygg häst att hoppa, men även här kräver han att man rider ordentligt. En av dom få gånger han stannat med mig, jag ramlade av och landade på fötterna så kände jag verkligen hur fel jag hade ridit. Jag släppte iväg honom och lät honom gasa mot hindret helt utan stöd = han stannade, helt rätt av honom eftersom jag vet att jag inte kan rida honom så. En ärlig häst som hoppar om man rider ordentligt. 

Dressyren, då tycker jag att han är mer svårriden. Man får verkligen kämpa för att han ska gå bra, men när man väl har fått igenom honom så kan han gå riktigt bra. Det är helt enkelt mer jobb i dressyren än i hoppningen. 

I stallet kan han vara lite surig, men jag tror han bara testar om han kan skrämmas. Säger man åt honom istället för att bli rädd så ger han sig på en gång och kan bli riktigt go att hålla på med. Enligt mig är han verkligen en superhäst, jag gillar honom otroligt mycket! Världens bästa Lindholms Casper


Kommentarer
Postat av: Maja - ryttarinnornas

Casper verkar vara en jätterolig häst att rida! :D
(Längtar till att se vad du skriver om Champagne.. x) Hehe..)

2012-07-19 @ 12:51:56
URL: http://ryttarinnornas.blogg.se
Postat av: Norea

Snygga bilder, älskar den 5 nerifrån :)

2012-07-19 @ 15:31:06
URL: http://norean.blogg.se
Postat av: Tova

Tack din är superfin med!

2012-07-19 @ 15:50:28
URL: http://tovamercedes.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0