Mystik

Ridskolehäst på Delsbo kör- och ridsällskap
Född 2000 
Okänd härstammning 
Korsning 
157 cm 

Mystik är en häst på ridskolan som jag inte har ridit speciellt mycket, men jag har en uppfattning om honom så nog ska det gå få ihop ett inlägg. När jag började rida på DKRS så var även Mystik rätt ny och en riktig fjant. Jag kommer ihåg honom som en häst som var rädd för allting på den tiden. Mitt allra tydligaste minne är när han blev rädd för en katt och stack iväg, i princip hela ridgruppen ramlade av för att dom andra hästarna hängde med honom. Själv satt jag på Ärtan och fick snällt tugga grus jag också. 

Nu för tiden har han coolat ner rejält och "fjanterierna" kommer mycket sällan nu för tiden. Nu är han en av hästarna som tävlar mest på ridskolan, i både hoppning och dressyr och han gör det med bra resultat. I år har han startat upp till LB i både hoppning och dressyr tillsammans med Tove. Han har också blivit en riktig stammis på terrängbanan och sköter sig väldigt bra där också, han verkar också tycka att det är riktigt roligt. Han har också utvecklats på ett annat sätt i år, han har nämligen badat på alla ridlägerbadritterna. Dom tidigare åren har han som mest satt en halv hov i vattnet. Men Rebecka tränade med honom innan lägren startade och det lönade sig alltså. 

Mystik är en häst som går med på det mesta och verkligen försöker gör sitt bästa. Hans hoppteknik är inte den bästa, men ändå lyckas han allt som oftast ta sig över hindren. Skulle han vara en människa som hoppar höjdhopp skulle det vara ungefär "jag springer så fort som möjligt, blundar och hoppas på det bästa". Tekniken skulle vara under all kritik, men över skulle han nog ändå komma. 

Han är alltså en tävlingshäst, i både hoppning och dressyr, går bra på terrängbanan samtidigt som han är en väldigt bra ridskolehäst och går lektioner även med dom mindre och orutinerade ryttarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0