Orättvist

Jag följer så ofta jag kan med på tävlingar, både hopp och dressyr, och vissa gånger kan det kännas så orättvist. I detta inlägg tar jag mest upp hopptävlingar.

Vissa rider helt ärligt som krattor, sliter, slår och sparkar... men hästen är otroligt duktig och ställer upp och hoppar bra ändå. Det spelar ingen roll hur snäva svängar ryttarna tar, hästen hoppar iallafall. Skulle hästen däremot stanna, då blir det slag med spöet och kickar med sporrarna. På hästen som alltid ställer upp annars och nu antingen har tröttnat eller inte kunde hoppa ur det absolut omöjliga läget ryttaren givit till hästen. Är det rättvist? 

Om jag ska vara ärlig så har jag mest sätt detta på ponnytävlingar. Visst, jag har inte följt med på så mycket hästtävlingar, men jag tror skillnaden är stor. Pressen från föräldrarna är nog större vissa gånger, sedan är det nog bara helt enkelt så att man lär sig att den ridningen inte funkar med tiden. 

Det är inte bara orättvist mot hästen i fråga utan också mot konkurenterna. Det finns många ryttare ute på tävlingarna som rider riktigt bra, dom rider mjukt och är ett team med hästen. Dessa ryttare förtjänar vinsterna och placeringarna, men oftast tas dom av ryttarna som rider hårt, fast med än duktig häst. Jag tycker det är otroligt orättvist, så borde det verkligen inte vara. Därför tycker jag stilbedömning är bra, men det finns några brister även där. Domaren kanske gillar speciella sorters ekipage eller något liknande. Det är inte heller helt rättvist och visst är det roligt att tävla på tid - men det borde absolut inte gå ut över hästarna, det måste lösas på något sätt. 

Något som jag har tänkt på är att man borde införa en ny sorts hopptävling. En tävling där man inte använder sporrar, spö eller skarpa bett. Jag är absolut inte emot något av dessa, jag använder det själv, men jag är emot det när det används på fel sätt - när det leder till obehag för hästen. Vissa gånger behövs det, men det missbrukas otroligt. Några tävlingar om året tycker jag därför tävlingar utan dessa hjälpmedel borde hållas. Jag tror att det skulle kasta om resultatlistorna rejält, hela tävlingen skulle också se trevligare ut. 

Tyvärr medför också dessa problem. Vissa hästar funkar helt enkelt inte på ett vanligt tränsbett utan trivs på något helt annat. Därför tycker jag att man borde kunna söka dispens för just bett, men spö och sporrar skulle alla få klara sig utan. 

Detta tror jag skulle leda till mer rättvisa tävlingar. Dom som rider ordentligt, men kanske inte lika snävt som dom som inte gör det har också chans att vinna. Det kanske skulle vara värt att pröva? 

Ryttaren och hästen på bilden har ingenting med texten att göra.


Kommentarer
Postat av: Wilma

Sv: åh tack så jättemycket! Ja haha visst är det kul! Ja älskar också min design men det är inte jag som har gjort den utan det är Patricia från zmurfs.blogg.se som har gjort den ! :) kram

2012-07-12 @ 21:09:19
URL: http://wilmafur.blogg.se
Postat av: None None

Jag tycker att det förekommer mest på hästtävlingar faktiskt... Jag har kanske inte varit på så många ponnytävlingar som du men av det jag sett.

Jag förstår inte hu hästarna orkar, jag hade kastat av ryttaren ända tills den gav upp om jag skulle ha vart häst... ;) Bra inlägg!

2012-07-12 @ 21:52:42
URL: http://macamonkey.blogg.se/
Postat av: Melinda

sv: blev följare nr 8 :)

2012-07-12 @ 23:47:42
Postat av: Annika

Fin bild :)

2012-07-13 @ 10:51:02
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Jen - Hästterapibloggen

Jag håller verkligen med och tycker också att det känns som det mest händer på ponnytävlingar.

2012-07-14 @ 21:45:42
URL: http://hastterapi.blogg.se
Postat av: Maria

Dom har ju ändrat lagtävlingar till att, istället för att rida på snabbaste tiden, rida med högst stilpoäng och på tävlingen finns en domare som dömer samspel, vägar, inverkan och sånt. Riktigt bra då jag håller med dig att vissa rider som riktiga krattor och har en guldponny som hoppar i alla lägen, tyvärr.. :(

2012-07-15 @ 22:54:14
URL: http://marshias.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0