Oscar

Ridskolehäst på Delsbo kör- och ridsällskap
Född 1998
e. Orchards D'Avrances
u. Sonja
Holländsk ridponny 
148 cm 

Oscar är en av få ridskolehästar som jag faktiskt har bilder på, med mig på ryggen. Som en början på detta inlägg bjuder jag därför på några bilder från många år tillbaka: 

Oscar är ridskolans lilla dressyrfjant, samtidigt som han tycker det är roligt att hoppa - fast också väldigt läskigt. Han kan bli riktigt fin i dressyren, men kan också väldigt lätt låtsas att han jobbar. Med dom mindre barnen går han runt och spelar fin fast han inte alls jobbar. Jobbar man honom ordentligt så får man en otroligt fin dressyrhäst - hans travlängningar är rena drömmen... 

Hoppa tycker han som sagt är både läskigt och roligt. Han behöver ett enormt stöd om han ska våga ta sig över hindrena, det spelar faktiskt ingen roll om dom är jättelåga. Har han inte stödet från ryttaren kommer det lätt en grisnit eller ett jättesprång. Däremot har han utvecklas väldigt mycket sen han kom till ridskolan och nu går det mycket bättre. Rider ryttaren på rätt sätt så tycker han att det är riktigt lattjolajban och får han bestämma då så går det gärna i turbofart. 

Jag har inte ridit Oscar alls mycket, nu var det faktiskt ett eller flera år sedan sist. Det är lite tråkigt, men Oscar är inte heller riktigt min typ av häst. Men han är rolig att rida när jag väl gör det. 

Tävlat har han också gjort. Hoppning har han bara tävlat på klubbnivå och låga klasser. Däremot dressyr har han tävlat upp till LA (?) om jag minns rätt och han har också ingått i ridskolans dressyrlag för några år sedan. 

Förutom smeknamnet "Dressyrfjanten" har han också kallats för "Gräshoppan" under en uteritt för några år sedan. Han blir rätt taggad när man rider ut och under den ritten var han extrem. Det var inte så att han gjorde någonting dumt, men några hopp hit och dit blev det allt.


Kommentarer
Postat av: Lowa Grann

Men gud vad fin han är!! <3

2012-09-11 @ 16:05:44
URL: http://lowagrann.blogg.se/
Postat av: Jossan

Dom här inläggen är så roliga att läsa! :)

2012-09-11 @ 19:35:58
URL: http://ljusdalsryttarna.blogg.se
Postat av: Jenny

Åh vilka fina bilder!:)

2012-09-11 @ 20:39:17
URL: http://www.narkeryttarna.blogg.se
Postat av: Jossan

Vilken häst blir det nästa gång? :)

2012-09-11 @ 20:56:46
URL: http://ljusdalsryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0