Ridning utan hjälm del 2

Detta är alltså den andra delen, nu är det dags för min åsikt om att elitryttare rider utan hjälm. 

Om vi då börjar med hoppryttare. Dom rider ju tack och lov än så länge fortfarande med hjälm inne på själva hoppbanan, men på prisutdelning och i vissa fall på framridning/hoppning åker den av. I hoppningen så tycker jag det borde vara en regel att hjälm ska bäras hela tiden när man sitter på hästen. I mitt tycke borde det vara mindre risk för olycksfall på själva hoppbanan. På framridningen vistas flera hästar samtidigt och hästarna påverkas lätt av varandra. Att sedan ta av hjälmen på prisutdelningen tycker jag är rent av korkat, många hästar som samtidigt ska gallopera runt - olyckor händer så lätt och varför inte bära hjälm när det är "högrisk"?

En olycka händer så lätt, och hjälmen åkte av... det kunde ha gått branog mycket värre! 
*Jag hittade filmen HÄR.


Dom som tävlar elitdressyr (heter det så?) bär aldrig hjälm, inte på framridningen, inte på banan och inte på prisutdelningar. Det finns nu några stycken som har börjat använda hjälm och jag tycker dom ska få all cred man bara kan ge dom. Jag hoppas verkligen att fler följer deras exempel och att alla om några år ska bära detta skydd. 

När jag var på Strömsholmtävlingarna så stod jag mest vid hoppbanan, men jag såg många dressyrryttare som skrittade till och från banan. Dom red alltså när det var ponnyallsvenskan bland en massa ponnyryttare, vissa ponnyer galnare än andra - men dom bar inte hjälm. Väldigt idiotisk tycker jag. Sjävlklart är det otroligt fint med hatt, men är det verkligen värt det? 

Dessa ryttare är förebilder för så många ryttare runt om i världen, därför tycker jag att dom borde kunna föregå med det goda exemplet att rida med en ridhjälm på huvudet! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0