Ridning utan hjälm del 3

Om man är någons förebild, någons idol eller en person som många bara ser upp till, har man då ett ansvar att föregå med gott exempel - måste man då vara en god förebild och rida med ridhjälm?

Där är min åsikt delad. Är man en elitryttare, en så stor ryttare att man tävlar världscupen till exempel, då tycker jag att man har det ansvaret. Dessa människor är ju också vuxna och jag tycker då att man borde förstå innebörden med att man rider utan hjälm - både för sin egen säkerhet, men även andras. Men det är ju egentligen inte bara ryttarnas fel, om det fanns en regel för att man måste ha hjälm på tävling så skulle nog alla ha det. Eftersom så många barn och ungdomar ser upp till dessa ryttare tycker jag intresset borde finnas från förbundet att dom föregick med gott exempel och tog säkerheten i första han, men tydligen inte... 

Den diskussion som går hett på hästbloggarna just nu är om "dom stora" måste vara förebilder. Detta tycker jag är en annan sak faktiskt. Dom är (oftast) unga, i många fall så unga att föräldrarna har ansvar för dom. Dom startade säkerligen inte bloggen för att bli förebilder för mindre barn utan för att dela med sig av sitt hästliv. Det är deras/deras föräldars val om dom ska rida med hjälm eller inte. Det är också deras val vad dom lägger upp på sin blogg, det är inte något som läsarna kan lägga sig i. Enligt mig så måste dom inte tvunget vara en god förebild, även om det självklart är bra om dom är det. 

Det är helt enkelt ens eget val hur man vill göra. Även om jag tycker att elitryttarna borde föregå med ett gott exempel så är det ändå deras eget val. Jag tycker därför att förbundet borde kunna ta tag i saken. Jag tror också att det är ett grupptryck, tar alla andra av sig hjälmen om dom vinner, då vill inte någon annan strunta i det. 

Är barnet så litet att det vill härma idolen till 100 % måste föräldrarna kliva in och ta sitt ansvar. Vill dom inte att barnet ska rida utan ridhjälm så får dom ta tag i det och förklara varför. Många saker som hästbloggare gör är positivt att ta efter, men långt ifrån allt. Man får helt enkelt vara uppmärksam, helst som förälder till mindre barn tror jag. 

Men min åsikt stå kvar, jag tycker det är rent ut sagt korkat att rida utan hjälm! Tyvärr verkar det som att det ska behöva hända en allvarlig olycka för att folk ska förstå det, om dom ens skulle göra det då... 


Kommentarer
Postat av: Marion

Hej!
Får jag lägga upp några av dina bilder på mig och Kaip på min blogg? :)

2012-07-07 @ 13:35:35
URL: http://camerat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0