Ridsporten spränger sig in i media... igen!

Nu var det snart ett år sedan. Ett helt år sedan svensk ridsports stolthet tog hem det ärofyllda jerringpriset. Ett pris som röstas fram av svenska folket, den som får flest röster vinner helt enkelt. Chocken i landet var stor när resultatet framfördes. Egentligen var nog vi hästmänniskor minst förvånade. Budskapet fördes fram överallt, på bloggar, facebook och så vidare. Numret som man skulle ringa för att rösta på "Roffe" syndes lite här och lite där veckorna innan. 

Dagen efter pryddes tidningar av rubriker såsom "Vem fan är Rolf-Göran Bengtsson?"... och många hästmänniskor tog åt sig något otroligt. Det skickades ilskna mejl, skrevs meddelande eller framfördes budskap på annat sätt - och ridsporten fick ännu mer plats i media. 

Nu har något liknande inträffat. Anledningen är facebookinsamlingen till Sara Algotsson Ostholt för att hon ska kunna behålla sitt framtidslöfte Mrs Medicott. Till insamlingen har det inkommit ungefär 750 000 kronor och hon kan nu behålla hästen. Reaktionerna i media har inte låtit vänta på sig. Vad som har väckt mest uppmärksamhet den här gången? Behöver jag säga mer än kalkon? Jag syftar självklart på det inslag som TV4 sände där "Veckans kalkon" var just denna insamling. Ska jag vara ärlig så satt jag och skrattade åt det. 

Det är så jag tror att vi alla borde börja tackla dessa artiklar som skrivs och inslag som sänds när något som detta inträffar. Jag tycker att det går att jämföra journalisterna med killarna när jag gick på dagis. Ju argare man blev när dom retades med en, desto roligare tyckte dom att det var och bara fortsatte. På samma sätt tror jag alltså att vi triggar igång journalisterna. Dom vill väcka den ilska som väldigt fort blomstar upp ur många, dom tycker enbart att det är roligt. Fast egentligen så är det vi som tjänar på det, ridsporten syns mer i media och får absolut mer uppmärksamhet när dessa saker publiceras. 

Stormen efter att "Roffe" hade vunnit jerringpriset la sig ändå rätt fort och det tror jag också att detta med Mrs Medicott kommer att göra. Däremot är jag säker på att åsikterna om "Roffes" jerringpris kommer att dammas av och komma upp till ytan igen snarast eftersom det strax är dax för nästa idrottsgala. På samma sätt tror jag att historien om Sara och Mrs Medicott kommer att grävas ner under jorden i några år, men var så säkra på att det återigen kommer att komma upp lagom till OS i Rio 2016. 

En sak är iallafall jag säker på. Aldrig kommer svensk fälttävlan få så mycket uppmärksamhet som när (om...)Sara Algotsson Ostholt och Mrs Medicott står redo för start om ungefär 4 år. Tills dess, sträck på er alla hästmänniskor ute i Sverige. Bestämmer vi oss för något, så lyckas vi med det! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0