Säkerhetsvästens vara eller icke vara

Ett hett ämne inom ridsporten och som hela tiden är aktuellt, ska man bara säkerhetsväst eller ska man inte göra det. Alla tycker olika och alla gör framförallt olika. 

För min del sitter västen på ungefär 7/10 ridpass. Det är inte något som jag är stolt över egentligen men det är så det är. Jag använder väst när jag rider ut och när jag rider markarbete/hoppar, när jag däremot rider dressyr så sitter den däremot många gånger inte på. Självklart finns risken att det händer någonting även då, men enligt mig är den inte lika stor. Rider jag en häst som jag inte ridit förut och inte vet hur den är så åker västen också på, självklart också om hästen är lite "crazy". 

Anledningen till att jag inte rider med väst när jag rider dressyr? Jag trivs helt enkelt inte helt 100 i min väst utan tycker att den är lite klumpig. När man har ridit fram och blivit "varm i kläderna" så känner jag knappt av den längre, men det är dom där minuterna som den är obekväm och därför inte känns så rolig att ha på sig. En Racesafe skulle mer än gärna få flytta in hos mig redan imorgon... Hade jag verkligen trivts till 100 % i min väst hade jag utan tvekan ridit med den varje gång.

För att snabbt flytta över från mig till elitryttarna. Vissa dressyrryttare har börjat rida med hjälm istället för hatt, hur länge tror ni att det tar innan någon hoppryttare börjar rida med säkerhetsväst? Kommer det någonsin att hända? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0