Rasmus

Ridskolehäst på Delsbo kör- och ridsällskap
Född 1997 

Okänd härstammning 
Svensk ridponny 
137 cm

Nästa ridskolehäst i listan får bli Rasmus. Ponnyn som då och då får smeknamnet Humlan. En humla borde ju inte kunna flyga, och Rasmus "borde" inte kunna göra som han gör. 

När han går nybörjarlektioner så ser han ofta ut att vara världshistoriens segaste häst, kommer det däremot upp en rutinerad ryttare kan han bli hur fin som helst - i både hoppning och dressyr. Vet man hur man ska göra för att få honom att tagga till, då skulle man nog kunna få honom att göra vad som helst. Rasmus har tävlat mycket i ridskolans hopplag tillsammans med Sandra, dom har startat upp till LA tillsammans. Han har också startat några dressyr tävlingar och även inom dressyren kan han bli sjukligt fin.

Jag har under mina år på DKRS ridit Rasmus väldigt mycket. Dressyr tycker jag verkligen om att rida på honom, det är så härligt att känna när han verkligen börjar trampa på i traven - då känns det verkligen som att sväva fram, en otroligt härlig känsla. För att få honom dit måste man rida som bara attan, men efter det har man en häst som lyssnar på minsta vink. Detta har jag fått känna på några gånger och då känns det verkligen otroligt bra. Att hoppa honom tycker jag däremot inte alls om. Jag har inte kommit på tekniken och det funkar helt enkelt inte. Jag får inte igång honom ordentligt och det blir då världens kråkhopp. 

Rasmus är en ponny med sina egna idéer. Hans "Rasmusar" är välkända, men kan komma som en chock för dom som innan inte har upplevt dom. Han pruttar, sedan flyger han iväg i ett hopp framåt - jag har inte förstått vad han egentligen gör... det ser riktigt roligt ut iallafall, frågan är om han vet vad han gör? Han har också sin egna specialitet när man badar med honom. När man har kommit ut en bit i vattnet, gör han en vändning/resning upp mot stranden. Efter det har han inte bråttom upp alls, så han helt enkelt bara tycker det är roligt när det plaskar. 

Detta är en ponny med två olika sidor, en nybörjarsida och en sida för ridvana ryttare. Han är helt enkelt en väldigt bra ridskolehäst, det är enligt mig precis så det ska vara.





Kommentarer
Postat av: Amanda

Vilka fina bilder :D

2012-08-02 @ 20:28:14
URL: http://amandaseamountain.blogg.se
Postat av: Lowa Grann

FAAAAN vad snygga bilder!!

2012-08-03 @ 13:15:03
URL: http://lowagrann.blogg.se/
Postat av: Jen - Hästterapibloggen

Åh vad söt! :)

2012-08-04 @ 11:24:28
URL: http://hastterapi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0