RIDHJÄLM - ELLER INTE?

Detta är en fråga som alltid kommer vara uppe bland hästbloggar, och i ridsporten överlag.
Ska man alltid bära ridhjälm? Kan man någon gång rida utan?

Någon vecka innan jul hade vi i svenskan som uppgift att skriva en argumenterande text, vi skulle ha starka åsiker - för eller emot något speciellt ämne. Jag valde att skriva just om, Ridhjälm - eller inte?
I den texten var jag starkt emot att man skulle rida utan ridhjälm. Men alla, iallafall dom över 18 har ju faktiskt rätt att välja själv. Är man under 18 är det föräldrarna som har ansvaret.

Sedan är det ju så, på dom flesta - hundratals- ridskoler här i Sverige är det hjälmtvång, man får helt enkelt inte sitta upp på en häst utan ridhjälm på huvudet. Detta kan nog snabbt bli väldigt svårt att förstå för småbarn, dom måste ha hjälm, men elitryttarna rider utan. För oftast är det ju så, även om ridning utan hjälm minskar mer och mer, många elitryttare rider utan.
I dressyren är det ju hatt som gäller istället, på hoppbanan rider alla med hjälm - men den åker många gånger av på framridning och ärevarv. Jag tycker att det är väldigt bra att ridhjälm förekommer mer och mer, på dressyrframridningar och till och med även inne på banan. Det är stort gjort av dom som börjar med det! Många mindre barn har dessa ryttare och även hästbloggare som förebilder och idoler och det är därför väldigt bra för dom att se att dessa ryttare använder ridhjälm.

Men jag tycker ändå inte att dom har ett ansvar
. Dom ska inte vara tvingade att använda ridhjälm bara för att dom är förebilder och då har ett ansvar. Ansvaret för om barnet använder ridhjälm eller inte vilar på föräldrarnas axlar.
Även om jag tycker att det är väldigt bra att dessa idoler använder ridhjälm, både elitryttare och hästbloggare, så är det deras val. Vill dom rida utan ridhjälm ska dom få göra det utan att massa läsare börjar kalla dom till exempel idioter och dom inte tar sitt ansvar.
Men som sagt tycker inte jag att dom har något ansvar, det har föräldrarna.

Jag skulle aldrig hoppa upp på en häst utan hjälm, jag är inte beredd att riskera allt som faktiskt kan hända. Men jag respekterar alla dom som rider utan hjälm, det är deras val!

/Victoria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0