"VINTERTECKEN"

Såhär innan snön kommer och det mesta faktiskt är väldigt grått och trist finns det ändå några saker som jag ser som vintertecken och ger mig julkänsla.
Ett självklart jultecken är alla dom adventsaker såsom stjärnor och adventstakar som kommer upp i fönstrena nu i början av December. Det är något som jag verkligen tycker ger en känsla av att julafton närmar sig.

Men eftersom detta är en hästblogg så ska jag nu gå mer in på dom vintertecken jag ser inom hästvärlden. Hästar med lång, go och varm vinterpäls är ju en av dom första tecken som kommer. Antingen det eller att hästarna börjar klippas. Många av ridskolehästarna är klippta nu och det tycker jag ger vinterkänsla, för dom klipps ju inte på sommaren. ;)
Att komma till stallet och se dom flesta hästarna i hagen med täcken på sig, desto tjockare täcken - desto närmare vintern och snön kommer vi.
Även om mycket av hästskötseln blir jobbigare och tyngre på vintern tycker jag ändå att det är mysigt att kunna ställa sig och värma händerna i hästarnas mysiga varma vinterpälsar. (Är hästen klippt får man väl värma dom under hästens täcke istället..)
sommar

VS
vinter (och ändå är hästen klippt en gång innan denna bilden togs.)

Stor skillnad tycker jag, det är väl självklart vilken bild som ger mest vinterkänsla?

Det är absolut inte bara positiva saker som visar att vintern är på väg. Till exempel blir inte alls hagarna trevliga nu när leran har frysit och det är stenhårt och knöligt i hagarna. Ett snötäcke ovanpå det nu skulle iallafall göra det lite bättre. Även vattnet "i hagarna" (menar självklart vattnet i hinken/badkaret) börjar frysa vilket gör att hästarna i princip bara kan dricka när dom är inne.
Men det som jag ser som det absolut största problemet är mörkret, det är nästan kolsvart ute innan man ens har hunnit kommit hem från skolan. Självklart gör det att det blir väldigt svårt för ryttare med egen häst utan ridhus i närheten att motionera hästarna ordentliget. Reflexer är ett måste!
Även kylan gör ju att det blir jobbigare, man måste klä på sig hur mycket som helst och går sedan runt i stallet som en michelingubbe och kan knappt röra sig. Inte speciellt roligt.
På det stora hela tycker jag ändå att det är mysigt med vintern, även om sommaren är min favoritårstid, helt klart. Vintern blir ju lite bättre tack vara både julafton och min födelsedag dan efter. Lite ljus i mörkret.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Sv; Tack för tipset! :D



Btw, söt header!

2011-12-05 @ 20:09:57
URL: http://amandacarlstrom.blogg.se/
Postat av: Julia W ( T E A M R Y T T A R N A )

Riktigt fin blogg! Följa varandra via bloglovin? :D

2011-12-05 @ 20:22:06
URL: http://teamryttarna.blogg.se/
Postat av: johanna

tack, det blev det :) Vilka fina bilder du tar! :)

2011-12-05 @ 22:42:01
URL: http://johannag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0