Killar inom ridsporten

På ridskolor finns det ett fåtal, om ens någon kille. 
I världseliten finns det massor, kanske till och med fler killar än tjejer.
Varför är det så? 


Jag tror att det beror på att tjejer och killar är olika, eller egentligen att människor tycker olika. För oss tjejer är det helt okej att mysa i stallet med hästarna i flera timmar, att fläta manen med rosa rosetter och ha hästen som en bästa kompis. Tanken på att killarna skulle göra samma sak är orimlig för dom allra flesta vilket jag tycker är fel. Varför ska inte killen få stå i boxen med hästen, ha den som bästa vän? 

Detta tror jag är anledningen. För att hästkillar ska bli accepterade av allmänheten tror jag att dom måsta satsa ordentligt. Dom måste vilja tävla högt, annars är det fånigt. Det verkar ju häftigare att hoppa höga hinder än att skritta runt i skogen. Killarna som vågar, för jag tycker dom är riktigt modiga som står på sig, känner sig nog många gånger tvingade att satsa hårt. Något liknande måste det ju vara eftersom majoriteten av hästtjejerna försvinner när man kollar på eliten, men eftersom det är ungefär lika många killar som tjejer där betyder det ju att killarna hänger kvar. 

Jag tycker att fördomarna som finns mot killar som rider är riktigt tråkiga. Tänk om alla sveriges killar skulle få testa på att rida, iallafall jag tror att många skulle tycka att det var riktigt roligt. Fast frågan är ju då om dom skulle våga fortsätta, om dom skulle orka stå emot trycket utifrån. Jag tycker det är trist att så få killar rider, iallafall på ridskolenivå och vi måste vara rädd om dom fåtal som finns. Den "tjejsportstämpel" som har hamnat på ridsporten tycker jag borde suddas ut och försvinna. Jag kan inte förstå varför det skulle vara en tjejsport egentligen... 

Jag kan iallafall säga att jag är otroligt imponerad av dom killar som rider, att dom står på sig mot dom hårda ord som dom säkert får emot sig - att dom orkar fortsätta att kämpa.   
Gustav får stå för bilden även idag. 



Kommentarer
Postat av: Elin

Gud vilken fin header du har!:D Har du egen häst?:)

2012-07-16 @ 21:03:13
URL: http://slowmotionphoto.blogg.se/
Postat av: Anna

sv: åh tusen tack!! och desamma, din header är magisk!!:D

2012-07-17 @ 01:14:08
URL: http://ponnytravarnas.blogg.se
Postat av: Sara

söt bilf :D

2012-07-17 @ 01:23:13
URL: http://tvaryttareenponny.blogg.se
Postat av: Magda

Fin polle!

2012-07-17 @ 13:48:51
URL: http://brunettsx.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0