Working equitation

När jag var på föreläsningen i lördags berätta Anna om en gren som jag överhuvutaget inte ens visste fanns. Working equitation. Som jag förstod det så rider man först ett "vanligt" dressyrprogram och sedan följer en bana som man skulle kunna likna vid bruksridning. Det är stationer såsom till exempel öppna en grind, gå igenom trånga utrymmen med mera, banan innehåller endast ett hopphinder.

Den banan rider man 2 gånger. Första gången ska det vara snyggt och prydligt, däremot andra gången ska man igenom/över/förbi samma hinder i samma ordning - men då på tid, som en omhoppning. Under första omgången bedöms alla moment utav en domare men det gäller inte under "omhoppningen"

Working equitation finns tydligen i olika svårighetsgrader, men det är alltid samma slags stationer och bana. Men det är gångarten som ändras beroende på vilken svårighetsgrad man rider på.

"En gren som är perfekt för den som tycker dressyr är för långtråkigt och som tycker att hoppning är för läskigt", så beskrev Anna denna gren. Jag tycker absolut att detta verkar vara en spännande gren och det är lite konstigt att jag aldrig har hört talas om den förut.. men man lär sig något nytt varje dag!

Random bild som inte har något alls att göra med texten. Fina Sandra och Ludde.


Kommentarer
Postat av: Fanny & Filippa!

Gullig ponny!

2012-03-22 @ 13:59:05
URL: http://syrrornanenstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0