Fota i ridhus

Igår fick jag en kommentar där man undrade vad jag använder för inställningar när jag fotar i ridhus, och självklart kan jag svara på det. Tilläggas bör att jag är helt självlärd och har testat mig fram, så jag kan enbart min egen kamera och dom som är lik den, en Nikon D3100.
 
För det första har jag min kamera inställd på S, vilket jag har förstått betyder att man ställer in vissa saker själv, medan kameran sköter vissa. Den är helt enkelt "halvmanuell". Det tycker jag är väldigt praktiskt då jag inte skulle kunna ställa in allting själv, den kunskapen besitter inte jag, än. Slutartid och ISO är dom två främsta saker som man då ställer in själv. Slutartiden varierar beroende på hur ljust ridhuset i fråga är, är det ljust så fotar jag med slutartiden 1/640 sekund, likadant som utomhus. Är det något mörkar så är det 1/500 eller kanske till och med 1/400 som gäller. 
 
ISO:n har jag på något som på min kamera heter Hi 1, vet inte riktigt vad det är för värde, men det är iallafall högre än 3200. ISO:n  när jag fotar i ridhus är väldigt hög, men jag väljer att få bilder med något sämre kvalité, men någorlunda ljusa. Jag ser hellre att man ser vad bilderna föreställer än att dom har supe kvalité inomhus. 

Det är under dom senaste månaderna som jag har börjat testa mig fram bland olika inställningar och jag märker verkligen en skillnad på bilderna och jag tycker inomhusbilderna blir bättre och bättre. Även om dom blir det så längter jag så otroligt mycket till tävlingarna börjar hållas utomhus igen. Om jag har kollat rätt så är första ute-tävlingen som jag ska på i Hudiksvall 4-5 maj. 

Detta är alltså dom inställningar jag använder när jag fotar i ridhus, men som sagt har jag testat mig fram och det tror jag är det bästa man kan göra. Jag har lärt mig min kamera och skulle nog inte helt plötsligt kunna börja fota med en annan. Det största tipset jag kan ge är att absolut INTE använda blixt, det är tabu! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0