Kommentarer att ta med en nypa salt

Hur kommer det sig att så fort en ryttare och en häst visar sig i större mästerskap blir det ett väldigt liv bland journalister, människor som aldrig tidgare befattat sig med hästar - och självklart också bland oss hästmänniskor? Alla dessa personligheter triggar igång varandra något otroligt. 



Jag för min del kan finna det roande, speciellt dom okunniga kommentarerna från människor, som många gånger inte har en aning om vad dom pratar om. Det märks så tydligt på det sätt dom skriver, men på något sätt så känner vi hästmänniskor oss tvungna att skydda våran sport ändå. Jag tycker faktiskt att det är positivt, detta visar att våran sport får större plats - den uppmärksammas och fler får upp ögonen för ridsporten. För helt ärligt, jag tror inte att många av dom som fäller dessa kommentarer och skriver dessa artiklar själv skulle våga sätta sig på en häst och hoppa hinder som är nästan lika höga som hästen i fråga, så egentligen behöver vi ju inte känna oss hotade alls.

Kommentarerna högre upp är två praktexemplar. Det skulle för den delen vara väldigt roligt att se "Roffe" hoppa hinder som är lika hög som honom själv, eller för den delen se en handbollsspelare spela med bryten hand eller fot - för dom använder väl ändå inte näsan så mycket i den sporten? 

För att ta en kommentar i taget så börjar jag med den första. Varför skulle "RGB" gå in och hoppa banan utan sin lagkamrat, för det första skulle han inte klara av det (antar jag...) och sedan är Casall och han ett team, dom gör det tillsammans. Det går att jämföra med Sveriges enda guldmedaljörer i detta Olympiska Spel, om någon av dom blev skadade, skulle då den andra personen genomföra seglingen själv - jag skulle inte tro det. Eller den "oskadade" delen av teamet kanske skulle tvinga den andra att delta ändå, för det verkar vara det vissa människor tyckte att "Roffe" skulle göra med Casall, antingen göra det själv, eller delta med en skadad häst. 

Jag är medveten att vissa ser hästen som ett redskap och inte som en lagkamrat, även där känns det konstigt att delta på en skadad häst. Ta då till exempel stavhopp. Om staven skulle ha en spricka, eller kanske till och med gick av (jodå, under OS har jag sätt att även stavar har en egen vilja och skaderisk) då är det svårt att delta. Skillnaden där är att en stavhoppare får ta med flera stavar, det får inte ryttarna. Då är jag övertygad att Ninja hade fått följa med till London och hållits igång under tiden Casall presterade på banan, utifall något skulle inträffa. Om inte annat kanske "Roffe" hade fått långa Matrix av Lisen... 

Om vi sedan går över till nästa kommentar så går det inte ens att jämföra. Handbollsspelaren i fråga hade brytit näsan, inte för att trycka ner prestationen, det är imponerande, men använde han den under matchen? Casall hade en skada på "foten" och den använder han under sin insats i OS. Jag är också övertygad om att spelaren själv valde att spela den matchen. Jag tror inte att han blev tvingad av lagkamrater, tränare eller media. Om hästar hade kunnat prata, då hade det varit en helt annan sak. Då kanske Casall själv hade kunnat tala om att det inte var så farligt, nog skulle han klara av en OS-final. Men nu är det tyvärr inte så. Det enda teamet nere i London kunde gå efter var hästens kroppspråk och han visade att han hade ont. Så då gjorde dom det enda rätta. Även om inte Rolf-Göran Bengtsson och Casall tog någon medalj under OS tycker jag vi svenskar ska vara otroligt stolta över honom.

Jag vill avsluta med ett förslag som jag kanske borde ha kommit med tidigare. Hur roligt hade det inte varit om "Roffe" hade fått med sig funktionärerna där nere i London och lagt ut en sandfärgad trampolin framför varje hinder. Då hade den 160 cm långa ryttaren haft möjlighet att studsa över hindrerna. lika höga som han själv är lång, som så många föreslog. Många hade nog tappat hakan, och vi som visste vad som pågick hade fått oss ett gott skratt. Nu är inte "RGB" en "rubrikernas man" och gjorde istället lugnt och sansat en intervju tätt efter beskedet, men tänk om..

Kommentarerna som fälls om ridsporten tycker jag att vi ryttare ska ta med en nypa salt och istället skratta åt. Gör så och se det istället som något positivt. Människor ute i Sverige som säger sig vara 0% intresserad av ridsport tar sig ändå tiden att skriva någon nedlåtande kommentar, något måste det väl betyda? 

Kommentarer
Postat av: johanna

sv: visst är han!
vad fin blogg du har btw!
kram <3

2012-08-13 @ 18:54:53
URL: http://lovewincent.blogspot.com
Postat av: Amanda

Det där gillar jag starkt att någon faktiskt sa med ord för jag har tänkt samma sak men hade aldrig kunnat formulera det så bra som du.
Håller med dig med allt om nu Casall inte visat något bekymmer om ett litet skrapmärke då tycker jag dom hade kunnat tävla eftersom skrapet inte sitter på ett ställe där det i första taget kan bli värre om det inte skulle göra ont först men nu var det inte så Casall visade att han hade ont och då var du ju helt rätt att stå vid sin kompis sida och säga nej vi hoppar inte idag.
Det kan ju också jämföras med en vanlig fest och inte bara andra sporter tex basket, om man har en bästa kompis och man går på fest med den och helt plötsligt mår kompisen dåligt och vill inte festa mer vad gör man???? stannar kvar och festar helt själv medans ens kompis går hem ensam eller står man vid sin bästa kompis sida och följer den hem och ser till att den mår bra????


på kommentarerna

2012-08-15 @ 17:59:45
URL: http://amandaseamountain.blogg.se
Postat av: Amanda

så såg det ut som att dom ville att Roffe skulle lämna sin bästa kompis i sticket och fortsätta ist för att stå vid sin kompis sida :O vilket är lite konstigt att tänka sig att inte han skulle göra då han inte skulle klarat det utan Casall.

2012-08-15 @ 18:01:58
URL: http://amandaseamountain.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0