OS - Invigningen

Ridsporten tar större och störra plats i media, det märks på både det ena och det andra sättet. 

Under invigningen av dom olympiska spelen märktes det, ordentligt. För det första var det, som jag hoppas att alla vet, Rolf-Göran Bengtsson som var fanbärare. Ridsportens egna kung. Det visar att "icke-hästmänniskorna" har börjat insett ridsporten och "Roffes" storhet. Jag tror också att det är vi hästmänniskor som verkligen har sett till att vi får denna uppmärksamhet, vi har gaddat ihop oss och tillsammans gör vi ridsporten större även utanför stallväggarna. Om inte annat märktes det när Jerring-priset delades ut, har vinnaren någonsin varit så oväntad? Ändå var segermarginalen stor, tack vare oss hästmänniskor som kämpar för våran sport

Att det var "Roffe" som bar fanan tyckte jag var mer än rätt, fanns det någon annan svensk idrottare som förtjänade det mer? Jag tycker absolut inte det, och inte bara för att jag är hästmänniska. Han har satt den svenska ridsporten så högt upp på kartan det bara går att komma. Han är ju iallafall den enda svensk som legat 1:a på världsrankingen, ja överhuvudtaget (?), i år. Hur skulle någon annan kunna fått bära flaggan? 

Det var inte bara genom Rolf-Göran som ridsporten uppmärksammades. Brasiliens fana bars också av en ryttare, nämligen Rodrigo Pessoa. Det är inte bara i Sverige som vi är stolta över våra ryttare. En annan ryttare som nämdes av kommentatorerna var Eric Lamaze, och då också hans föredetta stjärnhäst Hickstead som så tragiskt avled under en tävling förra året. 

Det var dessa tre ryttare som jag tänkte på att dom nämnde under sändningen, kanske missade jag någon - men jag tycker att det är bra, det är ju iallafall ett rejält steg framåt. 

BILDKÄLLA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0