Evita

Ridskolehäst på Delsbo kör- och ridsällskap
Född 2001
Okänd härstammning 
Svensk ridponny
140 cm 

Nästa ponny att bli presenterad här på bloggen är Evita. Evita kan vara den absolut coolaste ponny jag någonsin har träffat, både till utséende och sättet. Om jag minns rätt var hon också den ponny som jag red först när jag började ta lektioner på ridskolan. 

Hon är en ponny som är otroligt snäll. Alla kan hålla på med henne i stallet och rida henne. Hon är också en häst med två "ansikten" - en perfekt ridskolehäst som är väldigt snäll och lugn, men som kan tagga till med ryttare med erfarenhet. Evita har tävlat mycket med olika ryttare, hon har startat upp till LA och ingått i DKRS division 1 lag. Rider man henne på rätt sätt så gör hon i princip vad som helst. 

Jag har faktiskt ridit henne rätt mycket, men jag kan inte säga att vi riktigt har klickat. 3 avramlingar, på samma sätt alla 3 talar kanske sitt tydliga språk? 2 gånger när vi har hoppat studs på medellinjen och svängde åt olika håll, den andra gånger hoppade vi bana - och svängde åt olika håll. Dessa avramlingar har som ni säkert förstått inte varit Evitas fel, helt och fullt ryttarmissar från mig. Jag har provat på lite olika saker med den här ponnyn, ridit henne på lektioner ett x-antal gånger, tävlat klubbtävlingar i dressyr och jag har även ridit henne på terrängbanan en gång. Det sistnämnda var en upplevelse, Evita förvandlades till en studsboll. Det var inga rejäla bockningar utan hon hoppade på stället - hon tyckte att det var superkul och sökte verkligen hinder. 

Som jag skrev längre upp är hon en väldigt cool ponny. Jag tror nästan man skulle kunna spränga en bomb bakom henne utan att hon skulle reagera märkvärt, okej där kanske jag överdrev, men nästan. Jag minns en gång när jag nyss hade börjat på DKRS - Mystik blev rädd för en katt bredvid ridbanan och stack iväg, runt runt gick det och alla andra hängde på, men inte Evita. Jag själv satt på Ärtan och fick tugga grus, men Evita fortsatte snällt med övningen som vi hållde på med...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0