"Det var mitt fel"

En lite rolig sak som jag har funderat på under några dagar nu är skillnaden mellan ridsporten och andra sporter. Vi hästmänniskor (ja, iallafall dom flesta) är väldigt snabb på att ta på oss skulden om något knasigt inträffar. Precis som det ska vara eftersom jag tvivlar på att någon häst överhuvudtaget traskar ut från stallet och in till ridhuset och tänker ut vad den ska göra för att vara som mest jävlig idag. Vissa har kanske mer energi än andra, men inte är det någon som verkligen vill jävlas. 

Kolla istället på en fotbollsspelare som skjuter ett skott på mål, bollen går långt över mål, spelaren tittar ilsket ner på marken eller börjar gnussa på skon - för inte var det deras fel, någonting måste ha förstört för dom. 

Vi sitter alltså på ett djur på flera hundra kilo med en egen vilja medan dom skjuter en boll, som vad jag vet inte har någon egen vilja. Men visst, självklart kan det vara något utifrån som påverkar. Gräsmattan kanske är ojämn, men långt ifrån alla gånger är det anledningen. Så är det ju också med oss ryttare, någon kan det komma något som gör hästen rädd och då är det ju varken häst eller ryttares fel. 

Hästen stannar på ett hinder, en dressyrövning går snett eller man åker i backen - "Det var mitt fel", precis som det ska vara enligt mig, för något måste man ju ha gjort fel. En boll går 10 meter över målet, vad har då spelaren för ord att dra till med? "Det var bollens fel" låter ju inte riktigt klokt. Tror dom då på allvar att bollen kände för en högre flygtur och helt enkelt drog iväg? 

Ett lite ironiskt inlägg, men det visar ju ändå återigen att vi hästmänniskor är lite "annorlunda".Samtidigt vill jag inte säga att detta gäller alla ryttare respektive fotbollsspelare heller då det faktiskt finns dom som skyller på hästen och även dom som erkänner att det helt enkelt var dom som misslyckades med skottet när bollen går utanför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0