Vart är reaktionerna i år egentligen?

"Hästen borde ha fått priset!", "Ridning är ingen sport", "Vem fan är Rolf-Göran Bengtsson?" 
Alla vet när dessa kommentarer skrevs och sades förra året, eller hur? Min stora fråga är, varför har det inte kommit några sådana i år? Ingen kan väl komma och påstå att triathlon är en större sport en ridning. Folk klagade på att dom inte visste vem "Roffe" var, men jag kan ärligt erkänna att innan Lisa Nordén tog sitt OS-silver hade jag inte en blekaste om vem hon var. 

Istället för att klaga på att det var en "okänd" (alla vet numera vem hon är, men jag tvivlar på att det var så många som gjorde det innan OS) idrottare, som utövar en liten sport i jämförelse med många andra så har dom största klagomålen kommit på att Sara Algotsson Ostholt kom tvåa. Är jag förvånad? Inte ett dugg. 

Hur mycket tror ni att personerna som håller på med triathlon hade brytt sig om någon journalist hade skrivit att cykeln borde ha fått priset? Inte ett dugg. Det är sådant som man egentligen bara ska skratta åt. För innerst vet alla att lika lite som cykeln hade klarat sig runt dom där milen utan någon som trampade, så hade inte heller hästen hoppat den där banan åt rätt håll om inte ryttaren suttit på ryggen. Det är självklart att det är en helt annan sak, för hästen har en egen vilja, det har inte cykeln. Men det talar väl ändå för ridsporten och inte emot den. 

Anledningen till att journalisterna tycker att det är kul att skriva nedvärderande texter om ridsporten, det är för att så pass många tar åt sig. Många går snabbt som attan till motattack, precis som dom vill att vi ska göra. Dom vill väcka starka reaktioner och det gör dom helt klart genom denna metod. 

Men är det egentligen bara dåligt? Det tycker inte jag. Ridsporten växer i media och får allt mer uppmärksamhet, det hade vi inte fått om vi inte brydde oss så mycket. Allt kanske inte är positivt, men det är något. Numera vet hela Sverige vem "Roffe" är, så var det inte för bara lite mer än ett år sedan. Så för min del får det gärna fortsätta som det är nu, i slutändan så tror jag att ridsporten vinner på det. Men vi måste också kunna ta det med en nypa salt. För helt ärligt, många av dessa som klankar ner på oss - dom är nog egentligen rädd för hästar. Jag tror absolut inte att dom skulle vara lika kaxig om det var dom som skulle upp på hästen och hoppa en 160 cm bana. Provocera mer än gärna tillbaka, men tänk på varför dom gör det. 

Jag kan avsluta med att jag tycker att årets Jerringpristagare var en mycket värdig vinnare, precis som jag tyckte var "Roffe" var förra året. Jag kan också tala om att om jag hade fått välja en vinnare så hade det inte varit någon av dessa. Jag hade valt Zlatan, som det sportnörd jag är så är det inte bara ridsport som gäller. 

Att Sara sedan kom en placering före Zlatan tycker jag är grymt roligt, det visar vilken makt vi hästmänniskor har om vi verkligen bestämmer oss för något. En ryttare före Zlatan när svenska folket får bestämma, det är häftigt! 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hejsan! Tummen upp för detta inlägg, å ja, ni har inte bara makten...det visar verkligen hur STOR ridsporten är = massor av ridfolk, unga å gamla finns i Sverige! Men visst var Zlatan störst 2012:)...och BRYNÄS!!! Kram

2013-01-29 @ 18:48:23
Postat av: Ebba ~ Hästblogg

Sv: Ja jag tycker samma!

Tack :D

2013-01-29 @ 20:00:32
URL: http://northons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0